ازسویی نیز،کاهش پرخاشگری کودکان نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی و برخورد جدّی و البته علمی مسئولان است. لازمهی چنین مقابلهای، بیش از هر چیز آگاهی از چگونگی پیدایش، عوامل تأثیرگذار، سیر تغییرات و نیز میزان شیوع آن در بین دانش آموزان است. این تحقیق در راستای دانشافزایی در این مورد و کمک به دستاندرکاران نظام آموزشی و نیز والدین جهت برنامه ریزی صحیح درمورد تربیت یا مقابله مؤثر با افزایش میزان انواع اختلالات پرخاشگری در دانش آموزان می تواند مثمرثمر باشد.
۱-۴ اهداف پژوهش
هدف کلی:
تعیین میزان رفتارهای پرخاشگرانه و نقش سبکهای فرزندپروری و مهارتهای اجتماعی در پرخاشگری دانش آموزان شهر زنجان.
اهداف جزئی:
تعیین میزان شیوع رفتارهای پرخاشگرانه در دانش آموزان دختر وپسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی
تعیین تفاوت میزان مؤلفههای پرخاشگری در بین دانش آموزان دختر و پسر
تعیین نقش سبکهای فرزندپروری در پرخاشگری در دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی
تعیین نقش مهارتهای اجتماعی در پرخاشگری دانش آموزان
۱-۵ سؤالهای پژوهش
میزان شیوع اختلال پرخاشگری دانش آموزان دختر وپسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی چقدر است؟
۲.آیا میزان مؤلفههای پرخاشگری در بین دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است؟
۳.کدامیک از سبکهای فرزندپروری در پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان سهم بیشتری دارند؟
۴.کدامیک از مهارتهای اجتماعی در پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان سهم بیشتری دارند؟
۱-۶ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱ پرخاشگری
با وجود تعاریف مختلف،اغلب صاحب نظران بر این باورند که پرخاشگری با حملات آزاردهنده و مضر برای قربانی بروز می کند. پرخاشگری به هرگونه رفتار معطوف به هدف آسیب رساندن یا مجروح ساختن موجود دیگر که به منظور اجتناب از رفتاری مشابه برانگیخته می شود، اطلاق می گردد.پرخاشگری تلویحاً به قصد آسیب رساندن نیز دلالت می کند، این قصد را باید از رویدادی پیش و پس از عمل پرخاشگری استنباط نمود(کاپلان، سادوک و جک گرب،۱۳۷۵). بهعبارت ساده- تر می توان گفت پرخاشگری یعنی تهدید کردن دیگران یا نادیده گرفتن حقوق دیگران (شهیم،۱۳۸۵) که اخیراً محقّقان به دو نوع تقسیم کردهاند:
الف)پرخاشگری فیزیکی یا جسمانی
شامل کتک زدن، گاز گرفتن،دعوا کردن،ژست گرفتن تهدیدآمیز، تعقیب یا شکلک در آوردن و. است (نقل از شرودر،۱۳۸۴).
ب)پرخاشگری رابطهای
به صورت آسیب زدن به روابط با بهره گرفتن از محرومیت اجتماعی، پخش شایعه،طرد و منزوی کردن دیگران، رقابت بین افراد و. ظاهر می شود (کازاس و همکاران،۲۰۰۶). فرنچ، جانسون وپیدا(۲۰۰۲) پرخاشگری رابطهای را مشتمل بر سه بعد دستکاری روابط بین افراد، پخش شایعات بدخواهانه، طرد دیگران می باشد.
تعریف مفهومی: بارون[۲۷] و ریچاردسون[۲۸](نقل از کراهه،۱۳۹۰) پرخاشگری را رفتاری با هدف صدمه زدن یا آسیب رساندن به موجود زندهای که سعی دارد از چنین آسیبی اجتناب کند بروز نماید” تعریف مینمایند. رفتار پرخاشگری به شکلهای مختلف جسمانی، رابطهای، کلامی و واکنشی نشان داده میشود (کوی و داج، نقل از شهیم، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی:پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ) ۱۹۹۲)[۲۹]،که از ۲۷ گویهی خودگزارشدهی تشکیل یافته و پرخاشگری فیزیکی، کلام
ادامه مطلب
دیگر سایت ها :
درباره این سایت